Kiropraktik

Vores dyrlæge Anders Damgaard har taget uddannelsen til certificeret kiropraktor for dyr hos Backbone Academy for Veterinary Chiropractic and Healing Arts. Uddannelsen til kiropraktor tager et halvt år og foregår i Tyskland, hvor dyrlæger fra hele Europa kommer og lærer om kiropraktik.
Anders lyst til at videreuddanne sig indenfor kiropraktik, var et ønske om at få et ekstra redskab i dagligdagen til at hjælpe heste og hunde i behandlingen af problemer med bevægelsesapparatet.

Kiropraktik til hest

Symptomer som kan indikere kiropraktisk behandling hos hest. Her skal blot nævnes få:

• nedsat lyst til at arbejde, problemer med at gå til biddet
  • slår fra i overgange
  • uens på volterne
  • hesten stiver sig ved arbejde, halthed, ændret bevægelsesmønstre, afkortede skridt
  • nedsat smidighed, hesten modsætter sig rytterens signaler, bliver stiv i hals, ryg, lænd eller kryds
  • muskelspændinger
  • irritabilitet
  • øget hudfølsomhed
  • smerteytringer
  • skæv hovedholdning ved ridning
  • manglende koordination igangarterne

​Hvad kan føre til at der er ændringer i bevægelighed?

• Træning. Alt fra almindelig til hård træning
  • Saddel og seletøjsproblemer
  • Tandproblemer
  • Skader

Kiropraktik kan også afhjælpe smerter ved kroniske lidelser som f. eks.

• Gigt og spat-forandringer. Kiropraktikken fjerner ikke forandringerne, men behandler de forandringer der kommer som kompensation for ændret bevægelighed.

Kiropraktik er et fint supplement til den traditionelle medicinske dyrlægebehandling og hestene nyder behandlingen.​

​Derudover kan heste med skader, skavanker eller i genoptræning have stor glæde af kiropraktisk behandling, dels til at minimere skævheder som følge af hesten problemer, men også til at minimere smerter.

Kiropraktik fokuserer på manuel behandling af hvirvelsøjlen, skulder og bækken og i sjældnere tilfælde lemmerne. Behandlingen sigter mod at smidiggøre de led som ikke bevæger sig optimalt som følge af skader, overbelastning eller kroniske forandringer. Herved genoprettes dyrets evne til at bevæge sig utvunget og smertefrit.

Kiropraktik anvendes som redskab for at forbedre eller genoprette mobiliteten i led, så kommunikationen mellem led og hjerne kan blive genoprettet og funktionen af muskler og nervebaner bliver normaliseret efter at de har været under negativ påvirkning af for lidt plads til nervesignaler.

​Kiropraktik er ikke behandling af knogler som er gået ud af led. Det er heller ikke noget som kræver en stor styrke, da det er et spørgsmål om præcision, hastigheden og udsvinget af korrektionen som er afgørende for en succesfuld behandling. Der vil ved en korrektion af et led med manglende bevægelse ikke høres et ”knæk” som tegn på at korrektionen er sat på plads.

Kiropraktik er meget enkelt at give led med nedsat bevægelighed en øget bevægelighed via manuel manipulation. Dette opnås udelukkende ved brug af hænderne som redskab.