Lopper og flåter

Lopper

Noget om lopper og hvor de kommer fra

Loppen er den mest almindelige parasit hos vores danske husdyr. Hos hunden er det kattens loppe, der er hyppigst forekommende. Loppen suger blod fra sin vært.

Den kan formere sig på både hunde og katteblod, men ikke på menneskeblod! Efter blodmåltidet lægger den æg, der triller af hunden og klækkes i omgivelserne til larver. Larverne gemmer sig i sprækker, tæpper, møbler osv. Larverne bliver til en meget modstandsdygtig puppe. Puppestadiet varer fra 8 dage til 1 år, hvorefter pupperne bliver voksne lopper. Lopperne kan leve i mange måneder uden føde. Flytter man ind i et hus, kan der være store mængder lopper, hvis det tidligere har været beboet af en loppebefængt hund eller kat.
I en normal sommer vil livscyklus være 3 - 4 uger, og én hunloppe kan blive til 20.000 lopper på en måned!!

Symptomer på lopper / diagnose
Tegn på at hunden kan have lopper varierer fra let kløe til udtalt hudbetændelse. Hunden klør sig typisk ved haleroden og bagest på ryggen, og der kan ses røde knopper under maven og i lyskeregionen. Nogle hunde er allergiske overfor loppens spyt, der overføres i forbindelse med loppebid. De reagerer med voldsom kløe på blot et enkelt bid.
Lopperne kan ses i hundepelsen med det blotte øje, evt kan man bruge tættekam. Ved få lopper kan de være svære at finde. Loppeekskrementer kan så ses på huden. Det ligner kaffegrums.

Sygdomme i forbindelse med lopper
Hudbetændelsen kan forsvinde, når lopperne er bekæmpet, men i visse tilfælde (især ved allergi) kan kløen og hudforandringerne være så udtalte, at et besøg hos dyrlægen er nødvendig.
Massive loppeangreb kan påvirke hundens trivsel. Den taber sig og ser forpjusket ud.
Da lopper lever af blod, kan specielt unge dyr få blodmangel. Det kræver behandling.
Lopper er mellemvært for hundens bændelorm. Derfor skal man altid efter et loppeangreb være opmærksom på om hunden har fået bændelorm.

Forebyggelse / Behandling
Der er efterhånden mange loppemidler på markedet og mange er rigtig gode. Generelt kan man sige at vask med loppemidler er en forældet og dårligt virkende behandling, som kun har meget kortvarig effekt.
Loppehalsbånd er ligeledes spild af penge. I hvert fald kan håb om virkning kun ske på meget små hunde.

Frontline®

Kan fås som pour-on til at dryppe i nakken eller som spray. Spray kan anvendes til alle hunde (også små hvalpe, drægtige og diegivende).Pour-on må ikke anvendes til hunde under 8 uger eller under 2 kg. OK til drægtige og diegivende. Ingen af midlerne bør anvendes til syge og afkræftede dyr.
Badning med vand indenfor 2 dage efter behandling og mere end 1 gang ugentligt bør undgås, idet virkningen svækkes. Ved kraftig overdosering vaskes dyret straks grundigt med shampoo. Ved symptomer kontaktes dyrlæge.

Frontline virker både mod lopper (8 uger) og flåter (4 uger). Virkningen oprettes i løbet af de første 24 timer. Vær opmærksom på at lopper fortløbende kan ses på hunden, hvis mange lopper i omgivelserne stadigt springer på hunden. Lopperne dør dog så snart de har suget blod. Derfor skal omgivelserne i så tilfælde også behandles. Forebyg helst inden loppeplagen i omgivelserne ophobes.

En version af Frontline kaldet Frontline combo® indeholder yderligere et stof, som hindrer udviklingen fra æg til loppe. Det kan bruges til behandling, hvis hunden allerede har fået lopper. Findes kun som pour-on.

Advantage®

Fås som pour-on. Kun til hunde over 8 uger. Virker ikke mod flåter. Virker mod lopper (4 uger)

Bayvantic®

Fås som pour-on. Kan ikke anvendes til hvalpe under 7 uger. MÅ IKKE ANVENDES TIL KATTE (pas på, hvis katten er tæt på hunden det første døgn efter behandling!) OK til drægtige og diegivende. Bayvantic virker mod lopper, myg, fluer og flåter (4 uger)

Program Vet®

Fås som tabletter og indgives sammen med et måltid. Kan gives til drægtige og diegivende samt hvalpe.
Modvirker udviklingen af æg og larver til den voksne loppe (1 måneds virkning). Midlet virker ikke mod voksne lopper. Bruges derfor kun forebyggende.

Capstar®

Fås som tabletter. Dræber lopper efter 15-30 min. Ingen langtidsvirkning. Må ikke anvendes til dyre under 4 uger eller under 1 kg. Kan bruges, hvis hunden har været på besøg hos en loppebefængt hund eller kat, inden den tages med hjem!

Flåter (tæger)

Hvad er flåter
Flåter er hverken insekter eller, som de fejlagtigt benævnes, tæger. Det er en blodmide, der er i familie med edderkopperne. Den er mest almindelige er skovflåten, Ixodes ricinus, der er hyppigt forekommende hos både hunde og katte. Flåterne er især aktive i sommerhalvåret, men ved milde vintre kan flåtangreb forekomme hele året.

Flåten findes især i tættere bevoksninger, skove eller enge. For dyr og mennesker skyldes frygten for det lille dyr nødvendigheden i at suge blod fra en varmblodet vært for at kunne gennemføre formering. Flåten har 3 livsstadier: larve, nymfe og voksen. Udviklingen fra æg til voksen tager 3 år. Den voksne hunflåt er den, som flest mennesker genkender, idet den stor og blodfyldt kan sidde på huden. Den har en størrelse helt op på 1 cm.
Den sidder og suger blod i 5 - 6 dage, hvorefter den falder af og indeholder tusindvis af æg. I æggene udvikles larver, der straks efter ægklækningen finder et dyr at suge blod på - ofte små gnavere som mus. Larven falder af og udvikler sig til en nymfe. Denne vælger ofte et lidt større pattedyr at suge blod på såsom hund, kat, rådyr eller evt. menneske. Nymfen er lille og ofte svær at se i en tæt dyrepels.

Hvad gør man, når en flåt har sat sig fast
Den bedste måde at fjerne flåter på er at anvende en flåt-tang, der kan købes på apoteker og hos dyrlæger. Med flåttangen gribes om flåten så langt nede ved huden som muligt, hvorefter flåten trækkes af. Bliver munddelene siddende fjernes de på samme måde.
Pas på ikke at klemme flåten. Det vil ofte få den til at "kaste op" og herved udskille eventuelle virus og bakterier til værtens blodbane.
Derfor skal man også være varsom med at fjerne flåter med fingrene. Det kræver i hvert fald ret lange negle!
Glem alt om gamle husråd, hvor flåten smørres ind i fedt, olie eller tandpasta for at slippe. Den når bare at overføre bakterier, inden den falder af.

Risikoen ved flåtbid bl.a. Borrelia, Erlichia
1. Lokal hudbetændelse. Forekommer f.eks hvis munddele bliver siddende.

2. Overførsel af farlige sygdomme. Her er frygt begrundet. 24 timer efter at skovflåten har bidt sig fast (alle stadier!), vil eventuelle bakterier vandre fra skovflåtens spytkirtler over i værtens blod og give sygdom.
Det skønnes at op mod 1/3 af flåter i Danmark indeholder den farlige Borreliabakterie. Der er påvist antistoffer hos ca. 20% af hundene, som således på et tidspunkt har været smittede.

Behandlingskrævende symptomer ved flåtbid
Opstår hævelse, rødme eller smerte efter et flåtbid er det vigtigt at søge dyrlæge for at få iværksat en antibiotika-behandling.

Borreliose: Hos hunde ses især ledbetændelse med halthed og influenzalignende symptomer med feber. Hvis sygdommen ikke behandles i tide, kan den antage en kronisk form.
Hos mennesker kan der være meget alvorlige følger med lammelse, meningitis og hjerteproblemer.

Erlichia: Giver stort set samme symptomer som Borrelia

Rickettsia: Påvist på Bornholm og i Sverige. Det skal man være opmærksom på, hvis man har været på ferie eller jagt de pågældende steder. Hos mennesker har man set pludselige dødsfald, som følge af hjerteforstyrrelser.

Forebyggelse af flåt-angreb
Det er en god idé at forebygge flåtbid, fordi følgerne kan være så alvorlige. Man bør gennemgå hundens hud (og sin egen!) mindst 1 gang i døgnet for flåter, hvis man har været ude i naturen. Flåter bør fjernes uden ophold og det pågældende område holdes under observation for symptomer. Ved henvendelse i klinikkens åbningstid vil vores sygeplejersker kunne råde vedrørende det bedst egnede forebyggende middel til præcis din hund.
Ofte bruger vi Frontline til at dryppe i nakken eller som spray. Det forebygger væsentligt men ikke fuldstændigt. (Advantage virker kun mod lopper og ikke mod flåter). Forebyggelse er især vigtigt, fordi de små nymfestadier er meget svære at se i en tyk hundepels og dermed svære at fjerne.

Se iøvrigt ovenfor under behandling af lopper.