Rejse til udlandet

Inden man planlægger at tage sit kæledyr med til udlandet, skal man være opmærksom på at der er nogle krav, som skal opfyldes inden det er lovligt. Disse krav er blandt andet:

• ​Et internationalt pas
  • ​ID-mærkning
  • ​Rabies vaccination
  • ​Evt. ormekur

Udover de lovmæssige krav, er der yderligere nogle anbefalinger, som kæledyrsejere kan vælge at følge. Disse er blandt andet:

-​Vaccination mod leishmaniose
-​Insekt-afskrækkende behandling

Hvis man er i tvivl om, hvilke krav de forskellige lande stiller, kan man søge svar på Fødevarestyrelsens hjemmeside (www.fvst.dk) under ”Rejse med kæledyr” eller kontakte os på klinikken.

Internationalt pas

Når man skal til udlandet, skal alle dyr, som passerer grænserne, have et gyldigt internationalt pas. Dette bestilles og udformes hos dyrlægen. I passet noteres hundens ID nummer (enten chip-nummer eller øre- eller lysketatovering), vaccinationer og eventuelle ormebehandlinger. Det er dette pas som skal vises ved en eventuel grænsekontrol.

ID-mærkning

Alle hunde som fødes i Danmark skal, ifølge lovgivningen, være mærket med mikrochip og registreres i Dansk Hunderegister inden de er 8 uger. Når hunde skal med til udlandet skal de kunne identificeres og siden juli 2011 er chipmærkning den eneste gældende ID mærkning. Er hunden øre- eller lysketatoveringen inden juli 2011, og er denne letlæselig, er dette også gyldigt ID mærkning og det er derfor dette ID som skal noteres i passet. Hvis ikke tatoveringen er letlæselig, anbefales det at hunden mærkes på ny med en mikrochip, da der ellers er risiko for at grænsekontrollen ikke vil godkende identifikationen og derved afvise hunden ved grænsen.

Rabies vaccination

Stort set alle lande kræver at hunde skal være rabiesvaccineret inden indrejse. Er det første gang hunden skal med ud at rejse og vaccineres mod rabies, skal man være opmærksom på at den skal vaccineres senest 21 dage inden rejsen. Rabiesvaccinationen gælder i 3 år fra vaccinationsdagen, dog skal hunde som vaccineres når de er under 1 år revaccineres et år efter, hvorefter vaccinationen holder i 3 år.

Generelt omkring rabiesvirus infektion Man vaccinerer ikke mod rabies som basis i Danmark, men rabies påvises hvert år hos danske flagermus. Den type rabies-virus flagermus er smittet med, kan i teorien smitte til andre dyr og mennesker, men der er ikke påvist et tilfælde af rabies hos andre dyrearter i Danmark siden 1982. Nogle ejere, især med jagthunde, ønsker at have deres hund dækket ind og får derfor hunden vaccineret. Derudover er det ofte, som skrevet ovenover, et indrejsekrav, hvis man ønsker at tage hunden med til udlandet. Rabies forårsages af en virus infektion, som forplanter sig i hjernen og giver hunden neurologiske symptomer. Hunde bliver smittet via bid, da virusset udskilles gennem spyt hos inficerede dyr. I sjældne tilfælde, kan hunde smittes, hvis spyt fra et inficeret dyr kommer i kontakt med et sår i huden. Varigheden fra hunden smittes til sygdommen bryder ud, kan der går alt fra 10 dage til 6 måneder. De mest karakteristiske symptomer hos hunde med rabies er; ændringer i adfærden, oftest aggressivitet, kraftig reaktion på lyd og lys, samt øget spytproduktion. Hunde som får diagnosticeret rabies, skal aflives, da der ikke findes nogen behandling for sygdommen.

Ormebehandling

Nogle lande, herunder Norge og Storbritannien, har krav om at hunden skal have ormekur mod Rævens Dværgbændelorm inden de rejser ind i landet. Ormebehandlingen skal ske hos en dyrlæge, som skal attestere for behandlingen i hundens pas. For Norge og Storbritannien gælder det at ormekuren skal gives tidligst 120 timer og senest 24 timer inden indrejsetidspunktet, hvilket svarer til mellem 1 og 5 døgn inden indrejse i det pågældende land.

Alternativt er det muligt at behandle hunden 2 gange på 2 separate dage og med max. 28 dages mellemrum og herefter forsætte behandling hver 28. dag. Dette kan være en løsning for ejere som ofte skal til Norge.

Vaccination mod leishmaniose, samt behandling med insektafskrækkende midler

Vaccinationen mod parasitten leishmania er ikke et krav for at hunden må rejse ind i nogle landene, men anbefales, hvis man tager hunden sydpå til middelhavslandene. Leishmania overføres via sandfluer og man kan derfor med fordel kombinere vaccinationen med insektafskrækkende midler mens man har hunden med sydpå. For at vaccinen skal nå at virke optimalt, skal vaccinations-programmet starte minimum 10 uger inden afrejse. For at opnå et beskyttende immunrespons, skal hunden første gang have 3 vacciner med 3 ugers mellemrum. Hvis dette vedligeholdes, er det kun nødvendigt med en årlig revaccination.

Generelt omkring Leishmaniose Parasitten leishmania findes endnu ikke i Danmark og vaccination mod denne, anbefales, hvis man tager hunden med sydpå. Tidligere har beskyttelse mod leishmania bestået i et insektafskrækkende middel mod sandfluer, men for nyligt er der lanceret en vaccine, som hjælper immunforsvaret med at bekæmpe parasitten og derved nedsætte risikoen for at udvikle en aktiv infektion, hvor hunden udvikler symptomer. Hunden kan bære parasitten i måneder til år, inden den viser tegn på sygdom. Det mest tydelige symptom på sygdommen, er hudforandringer og pelstab, som primært ses på snuden, omkring øjnene, på ørerne og poterne. Udover hudforandringerne, kan hunden også udvikle nyresvigt og/eller ledbetændelse i et eller flere led. Det er ikke muligt at helbrede sygdommen og behandlingen vil derfor primært bestå af symptomatisk behandling. Selvom hunden ikke viser tegn på sygdom, kan den stadigvæk give smitten videre til andre hunde.

Andre informationer

Det anbefales altid at undersøge hvilke krav og anbefalinger landet, som man skal rejse til, har – og gerne i god tid inden afrejse. Der kan være særlige regler, hvis man f.eks. skal rejse med hunden for at sælge den, rejser med mange hunde (oftest flere end 5 hunde) eller eventuelt rejser med en hvalp som er under 12 uger. I dette tilfælde, anbefales det enten at undersøge det på Fødevarestyrelsens hjemmeside, kontakte Fødevarestyrelsen eller kontakte os på klinikken. I enkelte tilfælde, kan det være nødvendigt at kontakte det pågældende lands ambassade for yderligere information.​