Tvingstrup Dyreklinik - alle dyr er velkomne!

Vaccination

Skal hunde vaccineres? Ja!!

Hunden vaccineres for at være beskyttet bedst muligt mod sygdomme, hvoraf nogle ofte medfører døden efter smertefuld sygdom. Det er altså alvorlige lidelser vi prøver at undgå. Når en hund er vaccineret danner den nemlig antistoffer mod den pågældende sygdom, som den møder. Jo højere indholdet af antistoffer er, jo bedre er den beskyttet. Udsættes den vaccinerede hund for kraftig smitte kan sygdommen bryde igennem, og den bliver syg men i mildere grad.

Hvor ofte skal hunden vaccineres?

Vi vaccinerer med en paraply-vaccine - hundesyge, parvovirus, leverbetændelse, parainfluenza (kennelhoste) og leptospirose. De enkelte komponenter har ikke samme beskyttelsesvarighed. F.eks. kan hunden være beskyttet mod hundesyge i 2 år, men mod kennelhoste i 1 år.

Den anden ting, som skal haves in mente, er, at hunde reagerer meget individuelt med dannelse af antistoffer på vaccination. I danske og udenlandske undersøgelser er vist, at ca. 20% af de vaccinerede hunde efter et år ikke var i besidelse af tilstrækkelig mængde antistoffer i blodet, og dermed ikke beskyttet mod sygdom.

På baggrund af ovenstående er vores anbefalinger følgende:

Basisvaccination er obligatorisk. Dvs 2 vaccinationer af hvalpen med 4 ugers mellemrum efterfulgt af 1 årlig revaccination.

Årlig vaccination især gældende  for hunde, der er i miljøer med højt smittepres. Dvs hunde i kenneler, pensioner, hunde der luftes på offentlige områder, går til hundetræning eller udstillinger,  jagthunde, samt hunde som medtages på ferie.

Hvis årlig revaccination ikke foretages, bør tages en årlig blodprøve for at vurdere om antistofniveauet er højt nok (eller om hunden tilhører gruppen af de 20 % med dårlig respons).
Husk at hvalpe og gamle hunde ofte har et ringere immunforsvar.

Det er en beskeden indsats at lade sin hund vaccinere ved den årlige sundhedsundersøgelse, i forhold til de omfattende lidelser og omkostninger sygdom vil medføre.

Vaccination af hunde til udlandet

Skal hunden til udlandet, er vaccination mod rabies også påkrævet.
Der gælder forskellige regler til forskellige lande.
Se rejse til udlandet

Hundesyge/hvalpesyge

Hundesyge forårsages af infektion med Canine Distemper Virus og er en multisystemisk sygdom. Sygdommens alvorlighed afhænger bl.a. af hundens alder og immunstatus. Mange infektioner forløber med milde symptomer fra øvre luftveje og går over uden behov for terapi.
Unge, ikke-vaccinerede hunden kan derimod blive alvorligt syge. Sygdommen starter med flåd fra øjne og næse, hoste, vejrtrækningsproblemer, opkast og diarre. De neurologiske symptomer begynder 1-3 uger efter at hunden er begyndt at komme sig ovenpå førnævnte symptomer. Her kan der være tale om anfald, lammelser og ataxier, alt efter hvor i hjernen infektionen har manifisteret sig.
Ældre hunde kan få et længerevarende forløb med kronisk hjernebetændelse og dertilhørende neurologiske symptomer.
Ved alvor sygdom er prognosen reserveret til dårlig og ved alvorlige neurologiske symptomer, anbefales det at aflive hunden.

Leverbetændelse (Hepatitis)

Smitsom leverbetændelse hos hunde skyldes infektion med Canine Adenovirus type 1, som udover hunde også kan smitte ulve og bjørne (men ikke mennesker). Smitte sker via spyt, urin eller afføring fra inficerede hunde og virus kan overleve i omgivelserne i flere uger. Hunde i alle aldre kan smittes, men for især unge, ikke-vaccinerede hunde kan sygdommen have dødelig udgang.
Hunden får feber, opkast, mavesmerter, nedsat/ophørt appetit og øget tørst (disse symptomer kan også forekomme ved andre lidelser). Den kan også få næseblod, mørk urin og lys afføring. Den bliver sløj og eventuelt apatisk (sygelig ligegyldighed, ikke interesseret i sine omgivelser).
Prognosen er reserveret, men hvis hunden overlever de første dage er prognosen god ved intensiv behandling.

Parvovirus

Parvovirus forårsager mave-/tarmbetændelse hos hunde i alle aldre (unge og svækkede hunde rammes hårdest). Spæde hvalpe kan desuden rammes af betændelse i hjertemuskulaturen. Smitten findes i afføring og smitter via optagelse, dog kan fostre smittes via moderkagen.
Mave-/tarmbetændelsen giver sig til udtryk ved nedstemthed, nedsat/ophørt appetit, akut opkast og diarré (ofte blodig og meget vandig), væskemangel, let feber og bugsmerter.
Symptomer på betændelse i hjertemuskulaturen kan være vejrtrækningsproblemer, uregelmæssig puls, blålige og/eller blege slimhinder og pludselig død.
Prognosen for voksne hunde er god, hvis der intensiv behandling påbegyndes i tide. For hvalpe med mave-/tarmbetændelse er prognosen reserveret og ved betændelse i hjertemuskulaturen er prognosen dårlig.

Leptospirose

Leptospirose er heldigvis ikke så almindelig i Danmark, men hvis uheldet er ude tilrådes aflivning.
Denne sygdom kan overføres til mennesker.
Hunden smittes med bakterien Leptospira ved kontakt, parring, bid, ved at indtage inficeret foder og derudover kan foster smittes via moderkagen. Bakterierne angriber nyrerne og kan der ligge skjult fra kroppens immunforsvar. Derefter angribes leveren, med gulsot og nedsat leverfunktion til følge. Andre organer kan også rammes, hvilket kan betyde hjernehindebetændelse, abort, forandringer i øjet, betændelse i muskulatur m.m.
Sygdommen kan forløbe i forskellige hastigheder og alvorlighedsgrader. Hyperakut forløb med høj feber, blødninger i huden og fra næse, urinveje og mave-/tarmkanal, og død. Mindre akut forløb med feber, nedsat/ophørt appetit, opkastning og væskemangel trods øget drikkelyst. Derudover afhænger symptomerne af hvilke organer der er involveret.

Kennelhoste (Parainfluenza, Bordetella bronchiseptica) Vaccine, der dryppes i næsen.

Kennelhoste kan ramme hunde i alle alder og der går 5-10 dage fra hunden er smittet til symptomerne viser sig. Sygdommen er som nævnt ovenfor multifaktoriel, og foruden Bordetella bronchiseptica og parainfluenza, kan sygdommen forårsages af adenovirus type 2, herpesvirus, reovirus og mykoplasmer. De sidstnævnte kan man ikke vaccinere imod, men de forekommer heldigvis ikke så tit. Faktorer som kulde, træk og høj luftfugtighed kan også bidrage til sygdommens udbrud.
Kennelhoste viser sig ved akut hård, tør hoste uden slimproduktion (hunden lyder næsten som en søløve), som kan udløse brækningsrefleks. Hosteanfald kan udløses ved ophidselse og tryk på halsen, f.eks. hvis hunden trække i snoren. Der kan også forekomme røde tonsiller, nedstemthed, nedsat/ophørt appetit, let feber og klart flåd fra næsen.
Milde infektioner går ofte over af sig selv i løbet af 2-3 uger. Men hvis hunden hoster meget, kan hosten i sig selv forværre sygdommen og holde den ved lige. Derfor kan det være nødvendigt at behandle hunden med antibiotika og hostestillende midler. Derudover kan man hjælpe hunden med ro, blødt foder og en sele (i stedet for et halsbånd).

Rabies

Der findes to former for rabies, klassisk rabies og flagermuserabies. Der er ikke fundet klassisk rabies i Danmark siden 1982. Men der findes flagermuserabies i danske flagermus, og de kan i teorien smitte alle varmblodede dyr, incl. hund, kat og mennesker. Der har dog ikke været tilfælde, hvor dyr eller mennesker er blevet smittet med rabies fra flagermus. Men hvis ens hund eller kat færdes steder, hvor der er mange flagermus, anbefales det at lade dyret vaccinerer mod rabies.
Rabies smitter ved bid, hvorfor man aldrig må samle døde/tilskadekomne flagermus op uden at bære tykke arbejdshandsker. Hvis man har mistanke til at ens hund eller kat er blevet bidt af en flagermus, skal man søge dyrlæge straks.
Der går alt imellem 10 dage og 6 måneder fra dyret bliver smittet til sygdommen manifesterer sig.  Symptomerne starter bl.a. med en ændring i opførelse og temperament. Dette udvikler sig hurtigt til uro, nervøsitet, abnorm reaktion på lyd og lys, aggressivitet – bider i alt og alle - og derudover kan hunden ikke gø på grund af lammelser i svælget. Til sidst bliver hunden lam og døden indtræder hurtigt derefter.
Når sygdomme manifesterer sig, findes der ingen behandling, og dyret skal aflives hurtigst muligt.
Tvingstrup Dyreklinik A/S  •  Gammel Århusvej 18  •  8700 Horsens  •  Tel.: (+45) 75 66 72 00  •  CVR: 31 57 73 49  •  E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.