Kastration

Hankatten bliver kønsmoden i 6 - 9 måneders alderen, således at killinger fra året før ofte påbegynder adfærdsmæssig kønsdrift ca. 1. februar det følgende år.
Katten er et territoriedyr og har en meget stærk kønsdrift, som kan udtrykkes ved:

1. Strinter for at afmærke territorium. Ofte meget stærkt lugtende urin.
  2. Ved brunstige hunkatte i nærheden ofte højrystet evt. aggressiv adfærd.
  3. Udekatte strejfer og kan være væk i længere tid. Det kan medføre ufred med naboer og der vil være stor chance for tilskadekomst i trafikken.
  4. Hankatte slås ofte medførende bidsår og bylder. Sygdomssmitte vil være stærkt forøget for visse sygdomme som f.eks. katte-AIDS.

En sådan adfærd er ofte uforenelig med den måde, vi ønsker sameksistens mellem en kat og dens ejer. At hæmme kattens naturlige drifter, uden at den forstår årsagen, giver katten et meget frustrerende liv - så er det langt bedre at lade den kastrere.

Kastration kan foretages fra katten er ca. ½ år gammel.

Katten indleveres på den aftalte dag om morgenen. Den skal være fastende fra midnat, men må godt få vand.

Operationen foregår i fuld narkose (se evt. hospital), og katten gives efterfølgende antibiotika og smertestillende medicin. Operationsproceduren er, at begge testikler fjernes gennem et lille snit. Der sutureres kun med indvendige suturer, som er selvopløsende. Der skal altså ikke efterfølgende fjernes tråde.

Samme eftermiddag er katten klar til atter at komme hjem, måske dog stadig lidt omtåget efter bedøvelsen. Derfor skal den holdes inde det første døgn. I forbindelse med kastrationen øremærkes katten i begge ører. Denne ydelse er gratis i kombination med neutralisationen.