Vaccination

Vaccinationsanbefalinger:

Vi vaccinerer katten for at beskytte den mod sygdomme, hvoraf nogle er dødelige. Killinger får beskyttelse via råmælken fra moderen. Denne beskyttelse holder indtil 12-ugers alderen, hvor den første vaccination skal fortages. 2 vaccination indgives ca. 4 uger senere, og herefter anbefaler vi årlig revaccination. Der har været vis diskussion omkring vaccinationsintervallerne. Nogle mener 1 år er for længe, og andre mener vaccination hver andet 2 år er nok. Vaccineproducenterne deklarer via sundhedsstyrelsen, at vaccine til katte kan holde katten rimeligt fri for sygdom i 1 år.

Derfor anbefaler vi årlig revaccination, hvis man ønsker god sikkerhed mod sygdom.

Nogle miljøer har specielt øget risiko for smitte:

• Udekatte - katte, der kommer udenfor får nemt kontakt med andre katte heriblandt uvaccinerede vildkatte
  • Pensioner
  • Udstillinger
  • Katterier
  • Dyreinternater

Når katten vaccineres, skal den være sund og rask. Ellers responderer den ikke optimalt på vaccinen og danner ikke de beskyttende antistoffer.

Sygdomme, der vaccineres imod:

1. Kattesyge: En alvorlig og meget smitsom virusinfektion, som ofte forløber med dødelig udgang. Indledende symptomer er høj feber, opkast og diarre ofte blodig. Vaccinen mod kattesyge er meget effektiv.
  2. Katteinfluenza: Dette er en meget smitsom sygdom, forsaget af forskellige virus-stammer. Sygdomsforløbet minder en del om influenza hos mennesker.
  3. Calicivirus: Virus, som giver luftvejsinfektion med ubehagelige sår i mundhule og på tunge. Calicivirus muterer hele tiden til nye typer, hvorfor der stilles krav til vaccine-producenterne om konstant ændring af vaccinen for at yde god beskyttelse.
  4. Chlamydia: En bakterieinfektion, som kan behandles, hvis uheldet er ude. Derfor ikke rutinemæssig vaccination.
  5. Leukæmi: Virusbetinget blodkræft, som især findes i visse egne af landet. Vi tester mange katte for leukæmi, og da antallet af positive er meget lavt, vaccinerer vi ikke rutinemæssigt herfor.
  6. Rabies: Ikke påkrævet i Danmark, men ved rejse til udlandet. Check det land, du skal rejse til.

Bivirkninger efter vaccination:

Meget få katte får bivirkninger efter vaccination. Det er især bærestoffet i vaccinen, der medfører bivirkninger. Der er i dag vacciner på markedet uden bærestof, hvilken vi har valgt at bruge hos os (Purevax).

Hvis der opstår bivirkninger vil disse mest almindeligt være lidt sløvhed den første dag evt. appetitløshed. Der kan være ømhed på injektionsstedet.

Meget sjældent ses akut overfølsomhed, som ved hvepsestik. Dette sker indenfor en ½ time efter vaccinationen. Der vil være vejrtrækningsbesvær, svimmelhed m. v. kontakt dyrlægen