Rævens dværgbændelorm

Efter fund af rævens dværgbændelorm i Midtjylland, har Fødevarestyrelsen udsendt nye anbefalinger angående ormebehandling af hunde. Fødevarestyrelsen vurderer at katte er ubetydelige i forbindelse med smittespredningen af rævens bændelorm og anbefalingerne omkring ormebehandling er disse er derfor ikke ændret.

Anbefalingerne er at hunde, som løber frit i naturen og som spiser mus og andre gnavere, skal behandles mod rævens dværgbændelorm hver 4. uge. Ydermere skal hunde, som anvendes til gravjagt, vaskes efter jagt, for at reducere smitterisikoen.

Livscyklus​

Rævens dværgbændelorm er en zoonose og det betyder at ormen kan forårsage sygdom hos mennesker. For at bændelormen kan gennemføre sin livscyklus, er der behov for 2 værter; en hovedvært og en mellemvært. Ræven og mårhunde betegnes som hovedværter. Disse er smittet med det voksne stadie af bændelormen og viser sjældent, på trods af mange voksne orm, tegn på sygdom. Æg fra bændelormen udskilles via afføringen fra disse hovedværter og det er æggene som optages af mellemværten, som oftest er en gnaver.

Hvordan smittes hunden

Hunde smittes, når de æder eller tygger i en mellemvært, altså en mus eller gnaver. Derved bliver hunde til hovedvært for bændelormen og de voksne bændelorm vil leve i mavetarm-kanalen på hunden. Som ved ræven, vil æg fra bændelormen udskilles i hundens afføring og det er disse æg, som mennesker kan smittes af. Oftest smittes mennesker fordi hunden har soigneret sig bagi og derefter slikker ejeren på hånden eller i hovedet.

Hvilke hunde skal behandles

Som Fødevarestyrelsen anbefaler, skal jagthunde og hunde som løber frit i naturen og som kan finde på at spise mus og andre gnavere, behandles hver 4. uge. Fødevarestyrelsen anbefaler ydermere at ormemidlet som benyttes, skal være målrettet rævens bændelorm, hvilket vil sige at man skal undgå at behandle med de såkaldte kombinationspræparater, som indeholder flere forskellige indholdsstoffer.

Har man mistanke om at hunden er smittet med andre indvoldsorm, kan andre ormemidler dog benyttes.
Hunde, som kun går tur i byen eller som aldrig kunne finde på at spise mus eller gnavere, behøver ikke behandles.

Hvordan får hunden ormemidler

Fødevarestyrelsen har i forbindelse med den nye anbefaling også slækket lidt på restriktionerne angående udskrivning af ormemidler. Dette betyder at dyrlægerne ikke behøver at have en afføringsprøve fra hunden for at må udskrive ormemidler, men dyrlægen skal dog stadigvæk have kendskab til hunden for at må udskrive ormemidlerne. Hvis din hund/hunde er i risikogruppen, skal du tage kontakt til klinikken, som kan hjælpe med at ligge en plan for den fremtidige ormebehandling.​