Vi foretager professionel sterilisering af hund

Har man erhvervet sig en tæve, men ikke ønsker hvalpe, er de 2 årlige løbetider á ca. 3 uger ofte til væsentlig géne. Man kan i de perioder ikke gå til hundetræning, deltage i udstillinger eller blot lade hunden løbe frit ved stranden. Enhver hanhund indenfor 3 km vil uigenkaldeligt straks opspore lugten og instinktivt forsøge parring.

Fordele ved sterilisation

Sterilisation er en operation, hvor livmoder og æggestokke fjernes. Herefter vil tæven ikke komme i løbetid og kan således ikke få hvalpe. Ligeledes undgår man falsk graviditet med redebygning og mælkedannelse.
Livmoderbetændelse, der opstår hos mange ældre hunde og oftest er operationskrævende, undgåes ligesom æggestokkræft forhindres.

Ved tidlig sterilisation inden 2. løbetid nedsættes risikoen for mælkekirtelkræft væsentligt. Hos ikke steriliserede tæver er denne risiko 24 - 26%!​

P-sprøjte

Alternativet til sterilisation er at lade sin hund p-sprøjte. Det er en kemisk sterilisation med et hormonmiddel. Denne metode bruges i dag meget sjældent og kan næppe anbefales, idet der er væsentlig forhøjet risiko for livmoderbetændelse og mælkekirtelkræft.

Operation

Proceduren, når man ønsker sin hund steriliseret, er på Tvingstrup Dyrehospital følgende:
På den aftalte dag indlægges hunden om morgenen mellem kl. 7 - 9. Den skal møde fastende fra midnat, men må gerne få vand. Operationen foretages om formiddagen og hunden er klar til hjemsendelse samme eftermiddag.
Efter operationen behandles hunden med antibiotika og smertestillende medicin. Ofte er den stadig påvirket af bedøvelsen ved hjemkomsten, men vil normalt allerede dagen efter være normal og helt frisk.
Hunden er syet i huden med suturer, der fjernes efter ca. 10 dage.