Insektplage og halekløe – Hest

Sommerspray til heste, Advanced, mod insektplage

Advanced Sommerspray er perfekt til heste på døgnfold, idet den beskytter mod insekter i op til tre dage. Produktet er effektivt og virker vandafvisnende - således, at den ikke forsvinder i regnvejr eller ved let svedafgivelse. Et tyndt lag sprayes på hestens pels, som en god hjælp til at bevare hestens velvære.​

Flusa, mod insektplage, kan ikke fåes i 2015, men der fåes et tilsvarende receptpligtigt

Flusa er et langtidsvirkende, insektrepellerende middel og det er lugt- og farveløst. Det er ganske effektivt - også mod hestebremser. Doseringen er til føl 10 ml, ponyer 30 ml og heste 40 ml. Det hældes ned over hesten fra nakke til hale (dog ikke i sadelleje) - dette gøres en gang pr. uge.

Virbac Equimyl lotion, mod halekløe. Meget effektivt :-)

Der kan være forskellige årsager til udløsning af kløe.
Heste har typisk tendens til at gnubbe sig når de står i boks, eller står i trailer. Den vedvarende kløe der kan udvikle sig, kan være ekstremt plagsomt for hesten og skal hurtigst muligt bringes i kontrol.
Equimyl lotion indeholder hudplejende, kløestillende og lindrende stoffer, som Allantoin. Desuden er Piroctonolamin tilsat for at rense og desinficere huden, hvorved uønskede bakterier og svampe fjernes.
Det påføres områderne med hudforandringer 1 gang dagligt eller efter behov. Undgå at komme produktet på åbne sår.

Produktet er også velegnet til pleje af halerod og man hos heste, som gnubber sig og derved beskadiger de lange hår.​

Sommereksem

Sommereksem eller insekthypersensitivitet er en allergisk reaktion overfor spyttet fra visse bidende insekter, f.eks. bidende mitter. Nogle racer er ekstra udsatte; f.eks. får 26% af islandske heste der er født på Island symptomer. Men sygdommen kan ramme alle heste uanset alder.​

• Symptomer
    Problemerne starter typisk i 2-4 års alderen om foråret og varer til efteråret. Symptomerne viser sig som papler og skællende eksem især i man- og haleregion og langs ryglinjen. Evt. også på ører, mellem kæbegrenene, på brystet og på bugen. Der er kraftig kløe og hesten kan klø sig selv til blods. Sygdommen bliver værre fra år til år og kan fører til permanent pelsmangel i afficerede områder. Hårdt angrebne heste kan få tilstødende hudinfektioner, vægttab og ændre adfærd, og i en sådan grad at brugsværdien forringes med op til 50 % i mittesæsonen.
  • DiagnoseDiagnosen stilles ud fra en klinisk undersøgelse, en gennemgang af hestens historie og dens respons på behandling. Symptomerne er forligelige med dem fra andre sygdomme som selvfølgelig skal udelukkes. En allergitest kan bekræfte den kliniske diagnose og identificerer hvilke insekter hesten reagerer overfor. Resultatet af denne kan også bruges til fremstilling af en autovaccine til hyposensibilisering (autovaccinen laves specielt til den enkelte hest og virker på det hesten reagerer allergisk overfor).
  • Terapi
    Den vigtigste behandling er at undgå kontakt med insekter. Derfor er det vigtigt at vide hvilke insekter hesten ikke tåler, så man kan målrette indsatsen. Bremser og stikfluer er dagaktive og hesten bør opstaldes i dagtimerne. Mitter, myg og bidende mitter er mest aktive sen eftermiddag og tidlig morgen, hvorfor hesten bør opstaldes i denne periode. Stalden skal gøres ”insekt-fri”, f.eks. med fintmasket myggenet og insektrepellerende midler. Undgå folde i skovbryn og med stillestående vand og flyt hesten til tørre folde med mere vind.