Muk hos heste

Agens og symptomer

​Muk er en hudbetændelse i hestens ben, oftest startende i koden, hvor der kommer sår i koden og op af piben, og benene kan hæve som følge af ophobning af lymfevæske. Der er stor individuel forskel på hvordan en hest med muk reagerer på hudbetændelsen. Man kan se alt fra mild reaktion med lidt sår i kodebøjningen, til de meget alvorlige infektioner hvor der er hævelse i hele benet til op over begge knæ.

​Årsagen til muk er mange, men er ofte en blandingsinfektion med bakterier (Ofte Dermatophilus Congolensis), svamp og skabmider. Når hudbarrieren brydes, er det muligt for bakterier og svamp at inficere området. Dette sker som oftest i forbindelse med at huden i kode-bøjningen er blevet fugtig, og dermed mere tilbøjelig til at revne. Det ses oftest i forår og efterår når der er meget nedbør, og foldene er våde og mudrede.

Symptomerne på muk er sår i koden, sår på piben og der kan ses fortykkede ben. Det er ofte hvide ben eller heste med langt hovskæg, som bliver angrebet af muk, og det er ikke sikkert at man som ejer finder muk på alle 4 ben.​

Muk kan være smertefuldt, og hesten kan være meget halt i forbindelse med en muk-infektion. I sådanne situationer er det nødvendigt at tilkalde en dyrlæge, så den korrekte behandling igangsættes.

En af de bedste måder at forebygge muk er at holde koderne tørre når det er muligt. Koderne skal tørres når hesten kommer ind fra fold, evt. med et håndklæde. Desuden kan man med fordel sørge for at heste der er tilbøjelige til at få muk, får vasket sine ben i en bakterie-og svampedræbende shampoo, samt bruge en decideret muk-salve som blødgør og holder huden smidig og elastisk og holder hudbarrieren intakt. Desuden kan man forbinde hestens ben med en honning-forbinding, som giver en rigtigt god sårheling. Det er dog yderst vigtigt at man anvender honning-omslag købt hos dyrlæge af mærket ”manuka” da disse er decideret lavet til sår-forbinding, hvor indholdet af omsætteligt sukker er fjernet, så bakterierne ikke får det som næring.

​Håndkøbspræparater (findes på klinikken)

SporalD: Denne shampoo kan bruges til at rense og vedligeholde/genoprette en hygiejnisk pels og hud. Shampoo’en er pH-neutral og bakteriedræbende, svampedræbende og virucidal og kan bruges til vask af inficerede områder et par gange om ugen.

LimePlus: Denne shampoo er en god støttebehandling til allerede igangværende behandling mod ektoparasitter (skabmider) og svampeinfektion. Shampoo’en har god keratolytisk effekt og og kan bruges til vask af inficerede områder. 100 ml. LimePlus blandes op i 4 L. vand og fordelen på områderne. Herefter skal den tørre ind og IKKE skylles af.

Muddy Marvel Barriere Creme, trin 3: Denne creme kan bruges dagligt efter at benet er vasket og tørret. Cremen danner en åndbar og vandfast barriere, som holder huden smidig og elastisk. Dermed nedsætter den risikoen for yderligere brud på hudbarrieren og fremmer helingen i området.