Tandsygdomme og tandpleje hos kat

Det er ikke alle, der ved, at katte kan have lige så mange tandproblemer som mennesker, og at det derfor er vigtigt jævnligt at tilse sin kats tænder eller få tænderne tjekket mindst en gang årligt hos dyrlægen.

Katte har ligesom mennesker en masse bakterier i mundhulen. Disse bakterier laver belægninger på tænderne, giver tandkødsbetændelse og i sidste ende paradentose (løse tænder).

Derudover kan katte lide af specielle mundhule- og tandsygdomme, som kronisk mundhulebetændelse og tandresorptioner.

Tandkødsbetændelse og tandsten

​Et af de almindeligste tandproblemer hos katte er dårlig ånde og tandkødsbetændelse.

Det begynder med at mundhulebakterierne lægger sig i et tyndt lag ovenpå tandemaljen, dette lag kaldes plak. Hver gang katten spiser tilføres bakterierne næring, og belægningen vil øges og spreder sig ned i tandkødslommen. Hvis plakken ikke fjernes vil det resultere i tandkødsbetændelse, dvs. rødt og ømt tandkød, og senere vil plakken forkalke og blive til tandsten. Det er også disse bakteriebelægninger, som giver dårlig ånde.

En mild tandkødsbetændelse kan behandles og forebygges med daglig tandbørstning, mens det ved voldsomme betændelsestilstande kan være nødvendigt at behandle med antibiotika.

Paradentose (løse tænder)​

Behandles tandkødsbetændelsen ikke, vil betændelsen brede sig ned langs tandroden og over i kæbeknoglen. Tandkødet trækker sig tilbage, så der opstår dybe tandkødslommer,

Tandrødderne blottes, og der udvikles paradentose (løse tænder). Paradentose opstår, fordi betændelsen nedbryder rodhindefibrene og knoglen, hvorved tænderne løsnes. Paradentose kan være meget smertefuldt og kan ikke helbredes, men de dårlige tænder kan fjernes, hvorefter paradentosen kan kontrolleres og videre udvikling kan forebygges ved regelmæssige eftersyn, tandbehandling og tandbørstning.

Ved den almindelige sundhedsundersøgelse vil dyrlægen altid kigge kattens tænder efter. Der kigges på tandstilling, tandsten og tandkød og der kigges efter evt. tandskader og tandsygdomme. Finder dyrlægen tegn på tandproblemer, anbefales tandbehandling i narkose. Jo tidligere i forløbet dyrlægen kan starte behandlingen , jo større sandsynlighed for bevarelse af tænderne.​

Tandbehandling/ tandrensning

Ved en tandbehandling fjernes evt. store tandstensbelægninger med en speciel tang, så dyrlægen lettere kan vurdere, om der er blottede tandrødder og løse tænder. Resterende tandsten og belægninger renses af tænderne med en ultralydsrenser både på ydersiden og indersiden af tænderne.

Ultralydsrenseren kan rense helt op langs tandkødsranden og i tandkødslommer. Eventuelle tandkødslommer måles for at vurdere, om der er tegn på paradentose. Er lommerne meget dybe kan det være nødvendigt at tage røntgenbilleder af tænderne, for at vurdere røddernes tilstand. Har rødderne taget meget skade, fjernes tanden.

Til sidste poleres tænderne med en polérpasta, som forebygger at bakterier og plak sætter sig på tænderne.​

​Forebyggelse

Læs meget mere om tandpleje her

Kronisk mundhulebetændelse (Feline Chronis Gingivitis-Stomatitis Syndrom/FCGSS)

Kronisk mundhule betændelse er en sygdom i tandkød og mundhuleslimhinde, som hyppigst ses hos Main Coon katte, men kan ses hos alle racer og blandinger.

Sygdommen starter hos katte under 2 år og varer hele livet. Tandkødet og mundhuleslimhinden bliver betændt i varierende grad, oftest bagerst i munden. Der udvikles i nogle tilfælde fortykkelse af vævet og tandkødet kan vokse ud over tænderne. Lidelsen smertefuld og påvirker kattens livskvalitet meget. Ofte ses vægttab, pelsforandringer og savlen.

Behandling af sygdommen er langvarig og indebærer både medicinsk behandling, ændring af kosten, regelmæssig tandbehandlinger og kontroller, samt evt. biopsi af slimhinden. Det er oftest nødvendigt at fjerne flere eller alle tænder for at få sygdommen under kontrol, men de fleste katte har markant bedre livskvalitet efter at de dårlige tænder er fjernet og spiser uden problemer.

Baggrunden for sygdommen er endnu ikke helt klarlagt. Der ses dog en sammenhæng mellem sygdommen og visse smitsomme virussygdomme hos kat, men der findes på nuværende tidspunkt ingen forebyggelse mod kronisk mundhulebetændelse.

Tandresorption (TR)

Denne sygdom kaldes også katte-karries, Feline Odontoclastic Resorptive Lesion (FORL), Neck lesion og mange andre navne.

TR er den mest almindeligt forekommende tandsygdom hos katte, mellem 20-70 % af alle katte lider af sygdommen i større eller mindre grad. Udviklingen af TR skyldes en overaktivitet hos nogle af kattens egne celler. I en normal mundhule samarbejder odontoklast celler og odontblast celler konstant om at nedbryde og opbygge knoglevævet i og omkring tænderne. Hos katte med TR er odontoklasterne, som nedbryder vævet, overaktive og tænderne nedbrydes derfor nedefra. På trods af den store udbredelse og at sygdommen er velundersøgt, så kendes den udløsende årsag til denne overaktivitet desværre ikke.

TR giver store smerter i de angrebne tænder, men da katte er eksperter i at skjule symptomer kan det være svært som katteejer at opdage den. Det er derfor vigtigt, at katten med jævne mellemrum får kigget sine tænder efter, f.eks. ved den årlige sundhedsundersøgelse og vaccination. Oplever man derimod symptom som afdæmpet adfærd, nedsat ædelyst, at katten taber sit foder når den tygger eller at kæber dirrer ved sammentygning, bør man dog altid søge dyrlæge med det samme.

Hvis dyrlægen får mistanke om TR anbefales undersøgelse i fuld narkose, hvor der også tages tandrøntgen af samtlige tænder, for at kunne vurderer tandrøddernes tilstand. Findes der ved undersøgelsen tegn på TR, opereres de angrebne tænder ud, da det ikke er muligt at redde tænder med TR-læsioner. Katte med TR bør få tilset deres tænder i narkose mindst en gang årligt og en del af disse katte ender med at få fjernet alle tænder på sigt, da TR har tendens til at angribe hele mundhulen. Opdages sygdommen meget sent i forløbet, kan det være nødvendigt at fjerne alle tænder på én gang. Katte som har fået fjernet mange eller alle tænder kan sagtens leve et helt normalt katteliv og kan også spise tørkost, når tandkødet er helet op. Mange ejere oplever faktisk en opblomstring i kattens adfærd efter behandling, da katte med TR ofte har gået rundt med mange smerte længe, inden man opdager problemet.